خلاصه کتاب مزیت شادمانی :: پادکست کتاب جیبی

پادکست کتاب جیبی

هر جمعه آشنایی با یک کتاب...

پادکست کتاب جیبی

هر جمعه آشنایی با یک کتاب...

خلاصه کتاب مزیت شادمانی

شنبه, ۷ فروردين ۱۴۰۰، ۰۲:۴۶ ب.ظ

نویسنده: شان آکور
تهیه و تنظیم: مهدی بهمنی

شنیدن اپیزود هجدهم: مزیت شادمانی

این جمله را بارها و بارها از پدر و مادر یا در مدرسه و محل کار شنیده ایم که اگر به اندازه کافی تلاش کنی موفق می شوی و وقتی موفق شدی زندگی شادی خواهی داشت البته مساله مهمی که نویسنده مطرح می‌کند آن است که اگر موفقیت عامل شادی بود زمانی که کارمندان طرفی می گیرند دانش‌آموزان وارد دانشگاه می‌شوند باید شاد باشند امامی‌بینیم که این گونه نیست. نویسنده معتقد است تحقیقات علمی ثابت کرده شادی بر موفقیت مقدم است شادمانی عملکرد ما را بهتر می کند و باعث موفقیت ما می شود نویسنده این کتاب او که خود فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد می باشد پس از ۱۲ سال تدریس و زندگی در خوابگاه دانشجویی این دانشگاه تحقیقی را انجام داد که بداند چرا از هر پنج دانشجوی دانشگاه هاروارد دست کم چهار دانشجو در طول دوران دانشگاه دچار افسردگی می شود تا حدی که نصفی از آن ها نتوانستند به زندگی عادی برگردند بعد از ده سال تحقیق به این نتیجه رسید که جواب اصل مزیت شادمانی می باشد این اصل به ما می گوید هرچقدر ذهنمان را روی جنبههای مثبت متمرکز کنیم عملکرد ما بالاتر می‌رود و به موفقیت بیشتر نزدیک می شویم و کمتر دچار افسردگی می گردیم در مجموع نویسنده معتقد است شادی عامل موفقیت است نه بالعکس موفقیت باعث شادی نیست چراکه بسیاری از افراد موفق آدمهای شادی نیستند طبق نظریه مارتین سلیگمن از پیشگامان روانشناسی مثبت می باشد شادی سه مولفه دارد لذت تعهد و معنا یعنی اگر این سه مولفه در زندگی وجود داشت زندگی زندگی شادی خواهد بود اما تعریفی که ارسطو در این باره ارائه می‌کنند آن است که شادی لذتی است که وقتی استعداد های ما شکوفا می شود این لذت را تجربه می کنیم به بیان دیگر شکوفا شدن استعدادهای مان باعث لذت و لذت باعث شادمانی است آقای شان آکور معتقد است شادی قبل از هرچیز یک حس و احساس است آن هم از نوع مثبت طبق تحقیق یکی از اساتید دانشگاه کارولینای شمالی اگر اینده حس مثبت در کسی وجود داشت و انسان شادی است لذت قدردانی آرامش علاقه امید افتخار تفریح انگیزه هیجان عشق به بیان دیگر شادی با این پارامترها سنجیده می شود یعنیشاخص‌های روانی شادمانی اینده ما است نویسنده معتقد است طبق تحقیقات انجام شده شادی در ازدواج دوستی ها مشارکت های اجتماعی کار و زندگی و تا سالم بودن ما موثر است مثلاً کارمندانی که از بقیه کارمندان شادتر هستند قدرت رهبری و مدیریت بهتری دارند در نتیجه حقوق بیشتری دریافت می کنند ضمناً از امنیت شغلی بیشتری برخوردارند و به ندرت از کوره درمی روند آقای شان آکور می ‌گوید تحقیقات بیست سال اخیر نشان داده شادمانی امکانات ما را نیز چندین برابر می کند و ما را به تفکر و خلاقیت بیشتر وادار می کند مزیت دیگر شادمانی آن است که باعث می شود هورمونهای دوپامین و سروتونین مغز بیشتر ترشح شود در نتیجه هم احساس بهتری داریم هم مراکز یادگیری مامان بیشتر تحریک می شود ضمناً حافظه قوی تر می گردد و اطلاعات جدید در مدت زمان بیشتری در ذهن ما نگهداری می شود روش هایی که نویسنده برای شاد بودن ارائه می کند از این قرار است اول تمرکز کردن او معتقد است عصب شناسان به این نتیجه رسیدند آدم هایی که زیاد تمرکز میکنند قسمت جلوی مغزشان بیشتر رشد میکند این همان بخشی از مغز است که مسئول حس و احساس شادمانی در ماست تمرین تمرکز همان است که روزی ۵ دقیقه روی دم و بازدم خود تمرکز کنیم در انجام این تمرین صبور باشیم و اگر حواسمان پرت شد دوباره از سر شروع کنیم این روش یکی از روش های شادمانی است و تحقیقات نشان داده بعد از تمرکز آدم ها احساس آرامش بیشتری می کنند و با ادامه آن بتوانند ‌ بار استرس را کمتر کنند و باعث تقویت سیستم دفاعی بدن خود شوند روش دوم انتظار برای اتفاق های خوب است در تحقیق مشخص شده آدم هایی که منتظر تماشای فیلم مورد علاقه شان هستند ۲۲ درصد سطح اندروفین بدنشان افزایش پیدا میکند و باعث شادتر شدن آنها می گردد روش سوم کمک و مهربانی به خود و دیگران است تحقیقاتی که روی بیش از ۲ هزار نفر انجام شد نشان داد این کار باعث کاهش استرس و سلامت روانی ما را تقویت می کند طبق ادعای نویسنده کتاب تحقیقی در این زمینه انجام شد و و در آن از افراد خواسته شد در طول روز ۵ لطف در حق دیگران انجام دهند نتیجه آن بود که هم شادتر بودند و همین افراد احساس خوشایندی تا چند روز بعد از آن تجربه می کردند روش چهارم مثبت اندیشی است سعی کنیم تا حد ممکن از اتفاقات بد فاصله بگیریم البته این به معنای آن نیست که چشمان خود را به روی دنیای واقعی ببندیم یا مشکلات را نادیده بگیرد بلکه منظور آن است که از حوادث بد خودمان را دور نگه داریم روانشناسان به این نتیجه رسیدند افرادی که کمتر تلویزیون تماشا می‌کنند در مقایسه با افرادی که وقت شان را روی تماشای اخبار جرم و جنایت و مرگ می گذارند قضاوتهای درست تری دارند روش پنجم ورزش کردن است ورزش باعث ترشح ماده شیمیایی آرامش بخشی به نام اندروفین می شود که هم باعث تقویت روحیه است مست را با استرس را کم می‌کند و عملکرد ما را بالا میبرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۱/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی