مراحل ساخت اپیزود های پادکست کتاب جیبی :: پادکست کتاب جیبی

پادکست کتاب جیبی

هر جمعه آشنایی با یک کتاب...

پادکست کتاب جیبی

هر جمعه آشنایی با یک کتاب...

مراحل ساخت اپیزود های پادکست کتاب جیبی

جمعه, ۷ آذر ۱۳۹۹، ۰۵:۰۶ ب.ظ

مراحل ساخت اپیزود های پادکست کتاب جیبی:

یک اپیزود (قسمت) پادکست، چگونه و طی چه مراحلی آماده و قابل انتشار می شود؟

دراین نوشتار به این سوال جواب می دهیم و تجربیات خودمان را در ساخت "پادکست کتاب جیبی" با شما در میان می گذاریم. 

10 مرحله ای که برای تهیه یک پادکست باید پشت سر گذاشت عبارتند از:

مرحله اول: انتخاب موضوع مناسب

موضوع پادکست با توجه به علاقه و استعداد یا تجربه و تخصص افراد، فرق می کند. موضوع ممکن است در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی یا هر موضوع دیگر باشد. موضوعی که پادکست کتاب جیبی به آن پرداخته است یک موضوع فرهنگی با عنوان سبک زندگی است. این موضوع کلی با روش بیان خلاصه کتاب انجام میشود "کتاب هایی در زمینه ی موفقیت". لذا پس از مطالعه و تحقیق و بررسی کتاب های مرتبط با حوزه موفقیت و گذارندن کتاب ها از فیلتر های مختلف، کتاب مناسب انتخاب شده و در دستور کار قرار می گیرد. 

این مرحله از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که عینا موضوع اپیزود از روی نام کتاب تعیین می شود و محتوای اپیزود نیز از خلاصه ی مطالب همان کتاب تهیه می گردد.

مرحله دوم: تهیه متن هر اپیزود

متن اپیزود به روش های مختلفی تهیه و ارائه می گردد. از بداهه گویی گرفته تا سر فصل نوشتن. اما روشی که ما برگزیده ایم، نوشتن متن کامل هر اپیزود است. متن کامل با جزئیات نوشته می شود و سپس خلاصه ای از آن تهیه می گردد. خلاصه مطالب باید کاملا گویا و رسا باشد بطوری که شنونده با شنیدن آن بتواند فضای حاکم در کتاب و نگاه نویسنده را به خوبی متوجه شود. پس باید با دقت و توجه و حسن سلیقه مطالب کتاب گلچین شود.

مرحله سوم: تبدیل متن خلاصه کتاب به ادبیات محاوره ای

این مرحله یکی از مهم ترین و کلیدی ترین قسمت های اپیزود پادکست می باشد چرا که قرار است نوشته های خلاصه شده کتاب، به زبان امروزی و فضای محاوره ای جامعه نوشته و گفته شود. 

این کار بدین جهت اهمیت دارد که شنونده پادکست توقع شنیدن عبارات یک کتاب یا مقاله را ندارد. بلکه آنچه خوشایند اوست بکار بردن عبارت های همه فهم و ساده و در عین حال تاثیر گذار است نه یک متن ادبی یا صرف ترجمه. شنونده پادکست از طریق تصویر ذهنی با مطالب کتاب، ارتباط برقرار می کند. اینکار نیاز به یک هنر مندی و قلمی رسا دارد.

مرحله چهارم: بیان (گویش) خلاصه کتاب توسط گوینده

نقش اصلی یا بازیگر نقش اول یک پادکست، گوینده پادکست است. گوینده پادکست به مطالب خلاصه و تبدیل شده، روح و جان می بخشد . اوست که تصویری گویا از نوشته به شنونده منتقل می کند. ضمنا داشتن صدای خوب و دلنشین مهم است، اما مهم تر از آن، داشتن هنر قصه گوئی در گوینده پادکست است. بدون قصه گوئی ارتباط گوینده و شنونده پادکست به ندرت اتفاق می افتد . زیرا پادکست بیشتر یک رسانه تصویری است تا یک رسانه صوتی صرف.

مرحله پنجم: استفاده از وسایل ضبط و تدوین صدا

 استفاده از وسایل ضبط صدای مناسب مانند میکروفن و داشتن محیطی آرام و بی سرو صدا یا آگوستیک، قرار داشتن گوینده در وضعیت روحی و جسمی مناسب برای ضبط صدا بسیار حائز اهمیت است. البته ممکن است ابتدای کار ضبط صدا با یک تلفن همراه هم انجام شود اما در ادامه کار داشتن امکانات نیمه حرفه ای و یا حرفه ای ضبط صدا (ضبط استودیوئی) ، غیر قابل انکار است. 


مرحله ششم : تدوین کردن (حذف یا ویرایش) صدای گوینده

تدوین گر زیر نظر گوینده پادکست باید با دقت و موشکافی تمام مطالب اضافی یا اشتباه گوینده را ،حذف یا جایگزین نماید. استفاده از سیستم مناسب برای انجام این کار، لازم و ضروری است.

مرحله ششم: صداگذاری

شروع و پایان اپیزود و هم چنین فواصل میانی اپیزود، نیاز به موسیقی های مناسب دارد. آهنگ ابتدائی و انتهائی معمولا ثابت است ولی آهنگ های بی کلام در اواسط اپیزود ، نوعا متفاوت است. ضمنا آهنگ های استفاده شده می تواند بصورت آماده باشد و یا توسط یک آهنگساز تنظیم شود. باید دقت داشت تا آهنگ های آماده یا ساخته شده، مطابق با فضای اپیزود و محتوای ارائه شده باشد و گرنه از جذابیت اپیزود می کاهد. اندازه ی صدای گوینده و نیز موسیقی اپیزود نباید گوش خراش و آزار دهنده باشد و تا حد ممکن، کوتاه انتخاب شود، تا حوصله شنونده سر نرود.

مرحله هفتم: طراحی لو گوی پادکست و تصویر جلد(کاور) اپیزود

طراح باید تصویری مطابق با موضوع و محتوای پادکست طراحی نماید. هرچه قدر این طراحی مفهومی تر و جدید تر باشد، توجه شنونده های بیشتری را به خود جلب می کند. 

طراحی پادکست "کتاب جیبی" بخاطر عنوان آن برگرفته از گوشی تلفن همراه است. استفاده از رنگ های قرمز و آبی بطور خاص بیان کننده اختلاف نظرها در موضوع پادکست یا اپیزود است که همیشه بطور طبیعی وجود داشته و در حال حاضر چه در کشور ما و چه در سایر کشورها با اختلاف رنگ هائی مثل آبی و قرمز نشان داده می شود. (در ایران دو تیم قرمز وآبی و در کشور های دیگر مانند آمریکا، استفاده از رنگ آبی برای نوشابه پپسی و زنگ قرمز برای نوشابه کوکاکولا). لوگوی پادکست کتاب جیبی هم عکس یک تلفن همراه است که کلمه " کتاب جیبی" در داخل آن طراحی شده است تا بیان کننده این معنا باشد که، از طریق  گوشی تلفن همراه می توان همیشه و همه جا خلاصه کتابهای موفقیت را شنید و مانند یک کتاب واقعا جیبی و کوچک ، آنرا به راحتی در جیب خود حمل کرد .

مرحله هشتم: انتخاب هاست (میزبان) پادکست

قبل از انتشار پادکست باید از سایت های میزبان پادکست که فید پادکست را ارائه میدهند استفاده کنید، هاست های رایگانی مانند سرویس Anchor وجود دارند ولی امکانات و مزیت هایشان به سرویس های پولی مثل Blubrry،Libsyn،Podbeen و... نمیرسد ولی اگر در ابتدای کار هستید پیشنهاد میشود سراغ هاست های پولی نروید.

مرحله نهم: انتشار اپیزود

میزبان(هاست) شما بنا به درخواست شما اپیزود های پادکست شما را در سایت یا اپلیکیشن های پاد خوان مانند:

Castbox ، Apple podcastd ،Google podcasts و.. ارسال میکنند و در صورت تایید آنها منتشر میشود، ولی در بعضی از سایت یا اپلیکیشن ها فید نمیخوانند و شما باید به صورت دستی کانال ایجاد کنید و اپیزود های خود را در آن منتشر کنید.

مرحله دهم: تبلیغات پادکست

جایگاه و اهمیت تبلیغات موضوعی است که نیاز به تاکید ندارد. تبلیغات به صورت های مختلفی میتواند انجام شود که قصد ورود به آن را نداریم؛اما همه ی سازندگان پادکست پس از انتشار اپیزود های پادکست خود،مهم ترین مطلب برایشان این است که چه تعداد شنونده، اپیزود ها را می شنوند. یکی از بهترین راه های تبلیغات آن است که شنونده ها تبدیل به دنبال کننده و دنبال کننده ها تبدیل به طرفدار یا هوادار شوند.در این صورت آن ها، شنیدن اپیزود های پادکست را به دیگران سفارش می کنند و به این طریق بهترین و بیشترین معرفی و آشنایی با پادکست صورت خواهد گرفت.

نویسنده: مهدی بهمنی

ارسال مطلب در واتساپ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی